Informatie voor cliënten
Ben je op zoek naar een medewerker, afdeling of heb je een algemene vraag? Neem dan contact op met onze receptie (073) 658 51 11.
We doen ons uiterste best om je zo snel mogelijk te helpen. Toch kan er een wachtlijst zijn voor aanmelding en voor behandeling. En soms duurt het flink langer dan we hopen.
Van aanmelding tot start behandeling
Voor vragen of achtergrondinformatie over de wijze van aanmelding en het behandelaanbod van Reinier van Arkel kun je vrijblijvend contact opnemen met Entree, ook als je nog geen verwijzing hebt via (073) 658 68 68 (werkdagen van 08:00 tot 17:00 uur) of entree@reiniervanarkel.nl.
Overzicht klachten en diagnoses
Reinier van Arkel biedt hulp op maat: zo lang als nodig, zo kort als mogelijk. Zowel thuis, in een kliniek, woongroep of tijdens een bezoek op een van onze locaties. Ook bieden we e-health aan, waarbij (een deel van) de behandeling online wordt gegeven.
Overzicht aanbod Reinier van Arkel
Ben je op zoek naar een locatie of naar gegevens over een team dan kun je kijken op:
Contactinformatie teams en locaties
Medewerkers van Reinier van Arkel spannen zich in om de behandeling zo goed mogelijk te laten verlopen. Toch kan het voorkomen dat je niet helemaal tevreden bent over de dienstverlening of de manier waarop deze plaatsvindt. Heb je een klacht, laat het ons weten! Want van elke klacht kunnen we leren.
Huisregels en algemene informatie
Folders
Algemene informatiebrochure voor cliënten
In deze brochure vind je informatie die van belang is als je bij Reinier van Arkel in behandeling komt. Vanaf de aanmelding en start van de behandeling tot en met de afronding. Ben je op zoek naar meer specifieke informatie, vraag het dan aan je behandelaar.
Download de algemene informatiebrochure
Huisregels Reinier van Arkel
Wij vinden het belangrijk dat je verblijf bij Reinier van Arkel veilig en prettig verloopt. In deze folder beschrijven wij hoe wij op een respectvolle manier met elkaar om willen gaan.
Op deze manier zorgen we samen voor een herstelondersteunende omgeving.
Download interactieve folder huisregels
Jij beslist!
Reinier van Arkel is verplicht informatie over de aan jou geboden zorg te geven aan zorgverzekeraars en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). In deze folder leggen we uit hoe jij zelf toestemming geeft of weigert om gegevens te delen.
Cliëntenraad
De cliëntenraad is er voor jou! De raad komt op voor de gemeenschappelijke belangen van alle cliënten bij Reinier van Arkel. In de cliëntenraad zitten mensen die uit eigen ervaring weten hoe het is om in behandeling te zijn bij de ggz.
Familie- en betrokkenenraad
Bij Reinier van Arkel hebben we een familie- en betrokkenenraad (FBR) die er is voor familie en naasten zoals de Cliëntenraad er is voor cliënten. Familie en naasten kunnen bij de FBR terecht voor vragen, ondersteuning en klachten.
De FBR zorgt voor de belangen van familie/naasten en wil dat de behandeling vorm krijgt in samenspraak met cliënt, met familie/naasten en behandelaar. In gesprekken zijn de aanwezigen gelijkwaardig en levert iedere partij zijn aandeel.
Als cliënt weet jij meestal het beste wat er met je aan de hand is en wat je nodig hebt. De familie en naasten kennen jou meestal goed en kunnen in het gesprek met je meedenken. De behandelaar heeft kennis op het gebied van psychische aandoeningen. Jij blijft wel bepalend wat er werkelijk in de behandeling gebeurt, je houdt, voor zover mogelijk, steeds de regie.
Deze werkwijze helpt familie en naasten om met jouw herstel mee te groeien, jullie snappen elkaar dan beter en kunnen rekening houden met elkaar. Dat maakt het leven met elkaar voor iedereen een stuk makkelijker.
Wat zijn je rechten?
Als cliënt van Reinier van Arkel heb je bepaalde rechten. Die rechten staan beschreven in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) en in de Wet verplichte ggz (Wvggz). De WGBO omvat de algemene patiëntenrechten en de Wvggz de rechten (en de beperkingen daarvan) als je gedwongen bent opgenomen.
Hulpverleningsrelatie
Wanneer je contact hebt met een hulpverlener, ontstaat een hulpverleningsrelatie, die gebonden is aan regels. De hulpverlener belooft een ‘goed hulpverlener’ te zijn en zorgvuldig met informatie om te gaan. De patiënt belooft de hulpverlener zo goed mogelijk te informeren en zich in te spannen de gemaakte afspraken na te komen.
Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO)
De wet geneeskundige behandelingsovereenkomst regelt de relatie tussen patiënt en zorgverlener. Onder andere:
- dat de patiënt opdrachtgever is tot zorg
- dat de patiënt recht heeft op informatie
- dat de zorgverlener de patiënt in begrijpelijke taal vertelt wat er aan de hand is
- welke behandeling nodig is en
- en welke risico’s daaraan zijn verbonden.
Informatie over de Wet verplichte ggz:
De Wvggz omvat de rechten (en de beperkingen daarvan) als je gedwongen bent opgenomen.
- Brochure Zorgmachtiging voor betrokkenen uitgave ministerie VWS
- Folder Samenvatting Zorgmachtiging voor betrokkenen
- Brochure Crisismaatregel voor betrokkenen uitgave ministerie VWS
- Folder Samenvatting Crisismaatregel voor betrokkenen
- Flyer Crisis Measure, Engelse versie brochure crisismaatregel
- Flyer Care Authorisation, Engelse versie brochure Zorgmachtiging
- Folders vertalingen Pools, Farsi, Spaans, Duits, Turks, Arabisch brochure Wet verplichte ggz
- Voor meer informatie kun je terecht bij www.dwangindezorg.nl/wvggz
- Informatie voor familie en naasten over de Wet verplichte ggz: www.lsfvp.nl
Informatie over kosten en voorwaarden ggz
- CAK zorg thuis (Centraal Administratiekantoor)
- Folder nieuwe bekostiging ggz (vanaf 2022)
- Flyer The new way of charging for mental healthcare (2022)
- Algemene voorwaarden ggz (laatste versie te downloaden via de SER consumentenvoorwaarden)
Meer over rechten in de ggz
Over uw rechten in een psychiatrisch ziekenhuis of ggz-instelling vindt u meer informatie op de website van Stichting PvP. Hier komt o.a. aan de orde:
-
- Recht op een behandelingsplan
- Recht op informatie
- Toestemming voor behandeling
- Middelen of maatregelen
- Dwangbehandeling
Een vraag over de kosten
Als je gebruik gaat maken van de zorg van Reinier van Arkel moet je behandeling natuurlijk ook betaald worden.
Reinier van Arkel mag pas de behandeling starten als je een zorgverzekering hebt. Je behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar via de Zorgverzekeringswet. Daarnaast betaal je mogelijk het eigen risico. Het hebben van een zorgverzekering is verplicht.
Met deze zorgverzekeraars heeft Reinier van Arkel in 2023 overeenkomsten gesloten:
VGZ, CZ, Krijgsmacht, Zorg en Zekerheid, Asielzoekers, Zilveren Kruis, Caresq, Salland Zorgverzekeraar/ENO, Menzis, ASR, DSW en ONVZ.
Iedere verzekeraar heeft meerdere labels. Deze vind je op de websites van de verzekeraars zelf.
Status van de gesprekken over contracten voor 2024:
Met CZ, VGZ ASR, SZVK en Zilveren Kruis, Zorg en Zekerheid, Krijgsmacht, Asielzoekers, Salland Zorgverzekeraar, Caresq, Menzis, DSW en ONVZ hebben we afspraken gemaakt voor 2024.
Je zorg wordt vergoed voor 2024 volgens je verzekeringsvoorwaarden. Zie voor de verzekeringsvoorwaarden de site van je zorgverzekeraar.
Heb je de beschikking WLZ voor de eigen bijdrage 2023 ontvangen? Het CAK zet informatie hierover op een rij: www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp
Eigen Kosten
Als je verblijft of woont bij Reinier van Arkel maak je gebruik van onze zorg- en dienstverlening. Een deel van deze kosten hoef je niet te betalen omdat je hiervoor automatisch verzekerd zijn. Het andere deel moet je wel zelf betalen. Met de folder Voor welke service betaal je? laten wij zien waar Reinier van Arkel voor zorgt en voor welke service je zelf moet betalen.
Afspraak afzeggen
Om een behandeling te laten slagen, is het belangrijk dat behandelcontacten ook daadwerkelijk plaatsvinden. Er is een grote vraag naar onze zorg en die proberen we daarom zo efficiënt mogelijk te leveren.
Als je verhinderd bent voor een geplande afspraak met een van onze behandelaren, is het wenselijk dat je dit zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 24 uur van tevoren, aan ons doorgeeft. Dit geldt voor werkdagen. Als je op maandag een afspraak hebt, verzoeken wij je de afzegging uiterlijk op donderdag daaraan voorafgaand aan ons door te geven. Je kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met het secretariaat van het team waar je in behandeling bent. Op deze manier kunnen we de vrijgekomen tijd efficiënt blijven besteden aan de zorg voor onze cliënten.
Voor te laat of niet-afgezegde afspraken kunnen wij €60 in rekening brengen. Deze kosten worden niet vergoed door je zorgverzekeraar.
Kosten intakegesprek
Als je na de intake niet in behandeling komt, ben je kosten verschuldigd, waaronder de kosten van het intakegesprek. De rekening gaat in de meeste gevallen rechtstreeks naar de instantie die deze vergoedt. Bij de zorgverzekeraar vindt eventueel verrekening plaats met je eigen risico. Je ontvangt de rekening voor het eigen risico van de verzekeraar.
Zorgprestatiemodel en eigen risico vanaf 2022
Per 1 januari 2022 is landelijk het zorgprestatiemodel in gegaan; een nieuwe manier van het betalen van de kosten van de geestelijke gezondheidszorg. Betaling gaat plaats vinden op basis van zorgprestaties en niet langer op basis van zorgtrajecten. Vanaf 2022 werkt het eigen risico voor ggz-behandelingen dan net als voor de meeste andere zorgsoorten.
Het eigen risico
Ggz-behandelingen voor cliënten ouder dan 18 jaar worden meestal vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Voor de meeste zorg uit de basisverzekering betaal je eigen risico. De zorgverzekeraar berekent dit per kalenderjaar. Een kalenderjaar is van 1 januari tot en met 31 december.
De ggz-kosten 2024 (PDF)
Zie ook Regelhulp.nl, wegwijzer naar zorg en ondersteuning
Zorgverzekeraars vergoeden de behandeling die valt binnen de basisverzekering, sommige therapieën vallen hierbuiten. Check je polis of neem contact op met je zorgverzekeraar om dit te controleren. De behandelingen vallen altijd onder het verplichte eigen risico.
Een vraag over de factuur
Een vraag over een zorgfactuur die je hebt ontvangen van je zorgverzekeraar over zorg die je van Reinier van Arkel hebt gekregen, kun je stellen via je behandelaar of via het onderstaande formulier.
Meest gestelde vragen over de zorgfactuur
Heeft Reinier van Arkel een contract met mijn zorgverzekeraar?
Reinier van Arkel wil met elke zorgverzekeraar een contract hebben. Kijk hiervoor op de website van je zorgverzekeraar.
Heb je een vraag over het eigen risico?
Heb je naar aanleiding van een ontvangen factuur een vraag over je eigen risico, dan kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar.
Vragen over aanmaningen of betalingsregelingen
Heb je een vraag over een aanmaning of betalingsregeling, dan kun je contact opnemen via mail met team facturatie: Facturatieteam@reiniervanarkel.nl.
Vragen over een factuur die Reinier van Arkel dient te voldoen
Bel je namens een bedrijf over een factuur die Reinier van Arkel dient te voldoen, dan kun je contact opnemen met de afdeling crediteurenadministratie via telefoonnummer (073) 658 6036 / (073) 658 6035
Een vraag over het dossier
Als je bij Reinier van Arkel in behandeling komt, krijg je een persoonlijk dossier. Dit dossier, het elektronisch cliëntendossier (ECD), bevat gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede zorgverlening. Zoals je verhaal, je behandelplan en aantekeningen van gesprekken. Maar ook verwijsbrieven, ontslagbrieven, overdrachtformulieren en onderzoeksresultaten maken deel uit van je dossier. Het dossier is opgeslagen in een beveiligd computersysteem.
Carenzorgt
Toegang tot je eigen dossier
Hoe weet je of jij al toegang hebt tot je dossier via Caren?
Als je een uitnodigingsbrief met code hebt ontvangen kun je toegang krijgen tot je dossier via carenzorgt.nl. Je maakt op Carenzorgt.nl een account aan. Binnen dit account kun je nu verschillende zorgorganisaties, zorgmedewerkers en mantelzorgers uitnodigen. Met de code in de uitnodigingsbrief krijg je toegang tot je dossier van Reinier van Arkel. Jij kunt die informatie ook delen met andere zorgaanbieders of mantelzorgers. Jij bepaalt wie je toegang geeft tot welke gegevens. Bespreek dit met je behandelaar, deze kan je helpen de juiste keuzes te maken.
Meer weten over Caren?
Voor vragen over Caren kun je terecht bij de helpdesk van Caren. Deze vind je op de beginpagina van Caren onder de knop 'Hulp nodig?' Of als je ingelogd bent onder de link naar veelgestelde vragen.
Uitgebreide informatie vind je op de supportsite van Caren:
Welke gegevens worden geregistreerd?
Naast personalia en verzekeringsgegevens (voor kinderen en sommige volwassenen gegevens van de gemeente) worden naast de zorggegevens zoals hier boven genoemd ook gegevens rondom contacten die je met zorgverleners van Reinier van Arkel hebt of verblijfsdagen vastgelegd. Gegevens die tot jou als cliënt herleidbaar zijn worden zonder expliciete toestemming niet aan derden ter beschikking gesteld.
Wel worden enkele gegevens verstrekt aan de instanties die de behandeling of begeleiding betalen, zoals je ziektekostenverzekeraar of de gemeente (als het gaat om hulp in het kader van de Jeugdwet of de Wmo).
Mag ik het dossier van mijn kind inzien?
Het hangt van de leeftijd van het kind af of ouders het dossier van hun kind dossier mogen inzien. Ouders van kinderen onder de 12 jaar mogen het dossier van hun kind inzien. Tot deze leeftijd hebben kinderen geen zelfstandig recht op inzage. Is het kind tussen de 12 en 16 jaar, dan kunnen zowel de ouders als het kind het dossier inzien. Jongeren vanaf 16 jaar hebben dezelfde rechten als volwassenen.
Een behandelaar mag ouders inzage weigeren als hij meent dat dit in het belang van het kind is. Ook als een kind wil dat zijn ouders geen inzagerecht hebben in zijn dossier en de behandelaar acht het kind in staat daarover te kunnen beslissen, kan de behandelaar de ouders inzage weigeren.
Ik wil een kopie van (een deel van) mijn dossier, kan dat?
Dat kan. Je kunt in principe kosteloos een kopie verkrijgen van je medisch dossier. Er bestaan situaties waarin wij in alle redelijkheid wel kosten in rekening mogen brengen of je verzoek om een kopie mogen weigeren. Dat is bijvoorbeeld aan de orde wanneer je om meer dan één kopie van alle gegevens vraagt. In het dossier wordt een aantekening gemaakt dat je een kopie hebt ontvangen.
Als je nog in behandeling bent dan kun je een verzoek indienen bij je behandelaar. Ben je niet meer in behandeling vul dan het onderstaande aanvraagformulier in, onderteken het en stuur het (vergezeld van een kopie van paspoort of ID waarbij u het BSN afschermt of doorhaalt) naar het Bureau Geneesheer Directeur.
Mocht je een afschrift van (een deel van) je patiëntendossier willen, dan kun je dit schriftelijk aanvragen.
- Vul het aanvraagformulier (voor volwassenen vanaf 16 jaar) in, vergeet niet uw handtekening te plaatsen.
- Vul het aanvraagformulier (voor kinderen tot 16 jaar) in, vergeet niet je handtekening te plaatsen.
Stuur het ingevulde formulier of een schriftelijk verzoek met een kopie van een geldig legitimatiebewijs per post naar:
Reinier van Arkel
T.a.v. Bureau Geneesheer-directeur
Postbus 70058
5201 DZ ‘s-Hertogenbosch
E-mail: bgd@reiniervanarkel.nl
Het verzoek wordt vervolgens zo snel mogelijk in behandeling genomen.
Welke zorgverleners hebben toegang tot mijn dossier?
De toegang tot de gegevens in het elektronisch cliëntendossier (ECD)is gekoppeld aan de zorgverleners met wie je een behandelrelatie hebt. Zij worden geautoriseerd om in je dossier te kijken en te werken. Iedere zorgverlener heeft een geheimhoudingsplicht. Ook medewerkers die toezicht houden, bijvoorbeeld op de toepassing van de Wet Verplichte ggz, of die verplichte controles doen, kunnen in het dossier kijken.
Het dossier is beveiligd met wachtwoorden. Op die manier krijgen zorgverleners alleen toegang tot de informatie waartoe zij bevoegd zijn. Bij Reinier van Arkel wordt gewerkt in multidisciplinaire teams. Dat betekent dat de zorgverleners, die deel uitmaken van het team waar je in zorg bent, toegang hebben tot je ECD. De bij de behandeling betrokken zorgverleners zijn zo direct op de hoogte van belangrijke informatie en eventuele wijzigingen in de behandeling. Daarnaast zijn er medewerkers die in verband met hun functie in het beheer van de instelling en directe ondersteuning van de behandelteams toegang hebben tot het dossier en daar uitsluitend in het kader van hun functie gepast gebruik van maken.
Ingeval een verzoek om een beoordeling in het kader van de Wet Verplichte ggz (Wvggz) (of andere wetgeving) wordt gedaan, zal een onafhankelijke beoordelaar – met beroepsgeheim en werkend voor Reinier van Arkel – inzage moeten kunnen hebben in documenten die aan de Wvggz zijn gerelateerd. Dit zijn bijvoorbeeld het behandelplan, beslissingsbrieven inzake nood, dwang en vrijheidsbeperking, second opinion gericht op Wvggz en/of beschikkingen van de rechtbank.
Om een goede beoordeling te kunnen doen, wordt inzage beschouwd als een uit de Wvggz voortvloeiende voorwaarde. Je behandelaar of degene die de beoordeling uitvoert zal ook aangeven welke documenten hij/zij heeft bestudeerd.
Kan ik mijn dossier inzien?
Je kunt op elk moment het eigen dossier bekijken in Carenzorgt.
Als je een afspraak maakt met één van je behandelaren of verpleegkundigen kunnen zij eventuele vragen beantwoorden. Op verzoek kun je ook een kopie krijgen van het dossier of een gedeelte hiervan.
Gegevens van en over anderen mag je niet inzien. Dit kunnen gegevens zijn van een naaste met wie je behandelaar heeft gesproken.
Ben je niet meer in behandeling? Stuur dan een schriftelijk en ondertekend verzoek naar het Bureau Geneesheer Directeur.
Termijn van inzage
Aan een verzoek wordt zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen één maand, gehoor gegeven.
Kan ik iets in mijn dossier laten corrigeren?
Ja, als je vindt dat gegevens feitelijk onjuist in je dossier staan kun je de behandelaar vragen deze te corrigeren.
Ben je het niet eens met de visie van je behandelaar? Dan kun je jouw commentaar in het dossier laten opnemen.
Welke regels gelden er voor inzage in het dossier door derden?
Als inzage in dossiergegevens door derden gewenst is, dan is daarvoor jouw (schriftelijke) toestemming nodig. Inzage wordt verleend als sprake is van een zogenaamde doelbinding (de noodzaak om voor het uitvoeren van een bepaalde taak gegevens in te zien).
Wij adviseren om vooraf gericht toestemming aan vrager en verstrekker te geven, voor het verstrekken van informatie over je uit het dossier, en de te verstrekken informatie in te zien voor verzending. Je huisarts krijgt in principe een brief wanneer je in behandeling komt en een ontslagbrief wanneer je behandeling afgerond is. Door toezichthouders en partijen die betrokken zijn bij het ontwikkelen en in stand houden van het ECD als systeem kan inzage in het ECD onder autorisatie van Reinier van Arkel plaatsvinden. Het gaat dan om algemene gegevens en niet om uw individuele gegevens.
Mag mijn curator / mentor / bewindvoerder mijn dossier inzien?
Sommige mensen kunnen niet goed voor hun eigen belangen zorgen. De rechter kan dan een curator, mentor of bewindvoerder benoemen.
Curator en mentor
De curator neemt alle verantwoordelijkheid over. De mentor treedt namens jou op bij beslissingen over behandeling. Zowel curator als mentor kunnen inzage in het medisch dossier krijgen.
Bewindvoerder
Als je niet in staat bent om je belangen van materiële aard (bijvoorbeeld geldzaken) te behartigen dan kan de rechter een bewindvoerder benoemen. Deze is alleen bevoegd om over materiële zaken te beslissen, níet over de behandeling. Een bewindvoerder mag het medisch dossier niet inzien.
Mag ik het dossier inzien van een overleden naaste?
De privacy van een cliënt wordt ook na zijn dood beschermd. Daarom hebben nabestaanden in principe geen recht op inzage in het dossier. Tenzij dat door de overledene expliciet is benoemd.
Als instelling voor geestelijke gezondheidszorg hebben wij ons te houden aan de voor ons geldende wet- en regelgeving. Het beroepsgeheim is in de gezondheidszorg een groot goed dat ook na overlijden bescherming verdient. Daarom heeft de wetgever expliciet bepaald in welke gevallen dit beroepsgeheim doorbroken mag worden en aan nabestaanden inzage mag worden gegeven in het dossier van een overleden cliënt.
Dit is uitsluitend in de volgende situaties toegestaan: als de cliënt hier bij leven al toestemming voor heeft gegeven, als sprake is geweest van een incident in de zin van een medische fout of in geval van een ander zwaarwegend belang. Bij dit laatste moet gedacht worden aan bijvoorbeeld de vraag of iemand wilsbekwaam was toen hij belangrijke beslissingen nam.
Het recht op inzage is een hoogstpersoonlijk recht, en het beroepsgeheim van de arts eindigt dus niet bij het overlijden van de patiënt.
Een verzoek om het dossier van een overleden partner of familielid in te zien of te laten vernietigen kan daarom niet zomaar worden ingewilligd. Mocht u deze wens toch hebben, dan kunt u dit verzoek voorzien van argumenten – per mail of per brief – voorleggen aan het Bureau Geneesheer-directeur. Deze overweegt dan of er gronden zijn om van de regelgeving af te wijken.
Kan ik mijn dossier laten vernietigen?
Download het aanvraagformulier vernietiging dossier
Ja, je hebt het recht om voor het einde van de wettelijke bewaartermijn (delen van) je dossier te laten vernietigen. Voordat het dossier wordt vernietigd vragen we je een verklaring te ondertekenen waaruit blijkt dat je het besluit tot vernietiging vrijwillig en bewust van alle consequenties hebt genomen.
Er kunnen redenen zijn om een verzoek tot vernietiging te weigeren. Voor dossiers van mensen die opgenomen zijn in het kader van de Wet Verplichte GGZ geldt dat een dossier niet eerder dan na twintig jaar na het aflopen van de laatste maatregel mag worden vernietigd.
Ook kan het dossier niet vernietigd worden als de genoten zorg nog niet is betaald door zorgverzekeraar, gemeente of een andere instantie.
Als je nog in behandeling bent, kunt je het dossier niet laten vernietigen, dat kan pas als je niet meer in behandeling bent bij Reinier van Arkel.
Termijn van vernietigen
Aan een verzoek tot vernietiging van een dossier wordt binnen drie maanden gehoor gegeven. Je krijgt bericht als het dossier vernietigd is.
Hoe lang bewaart Reinier van Arkel mijn dossier?
De wettelijke bewaartermijn van het dossier is 20 jaar. Of langer als dat nodig is voor een goede hulpverlening. Reinier van Arkel start de bewaartermijn op het moment dat je behandeling of begeleiding bij ons is afgerond. De bewaartermijn voor dossiers van minderjarigen begint als de cliënt de meerderjarigheidsgrens (18 jaar) bereikt.
De Wet Verplichte GGZ (Wvggz) bepaalt dat het dossier na het einde van de laatste Wvggz-maatregel 20 jaar moet worden bewaard. Deze gegevens mogen niet eerder vernietigd worden, zelfs niet op verzoek. Deze termijn kan worden verlengd als dat voor een goed zorgverlenerschap nodig is.
Gegevens die betrekking hebben op de betaling van de zorg moeten minimaal 7 jaar bewaard worden.