Gastvrijheid ouderen- en ziekenhuispsychiatrie drie sterren

Zorgcentrum Park Boswijk in Vught heeft in de categorie Verpleging & Verzorging de Gastvrijheidszorg Award 2015 gewonnen. Het Westfriesgasthuis in Hoorn is het ziekenhuis dat zich een jaar lang het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland mag noemen. De award in de categorie GGZ is voor Akkerman in Terborg. Ons Centrum voor Ouderen- en Ziekenhuispsychiatrie heeft drie sterren gekregen voor haar gastvrijheid.
Alle uitblinkers in gastvrijheid hebben de awards in ontvangst genomen tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg 2015.

Sterren  
Dit jaar deden 170 zorgaanbieders mee aan Gastvrijheidszorg met Sterren. De deelnemers zijn beoordeeld op gastvrijheid en afhankelijk van hun score hebben ze sterren toebedeeld gekregen. Zeven zorglocaties hebben de maximale score van vijf sterren behaald. Dat zijn het Westfriesgasthuis, Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis locatie St. Elisabeth (Tilburg), Albert Schweitzer ziekenhuis locatie Dordwijk (Dordrecht) en Ziekenhuis Gelderse Vallei (Ede). De zorgcentra Park Boswijk, Zandley (Drunen) en De Vijverhof (Assen) kregen eveneens vijf sterren. De Vijverhof en Gelderse Vallei behaalden ook vorig jaar al het maximale aantal sterren.

Waarderingssysteem  
Gastvrijheidszorg met Sterren is een waarderingssysteem voor de kwaliteit van de gastvrijheidszorg. Het doel is de kwaliteit van leven van cliënten en patiënten te verbeteren door het stimuleren van goede gastvrijheidszorg.

Uit het rapport over het COZ:
Het COZ is een specialistische afdeling van de Reinier van Arkel Groep waar ziekenhuispsychiatrie en ouderen-psychiatrie wordt geleverd. De locatie bevindt zich in het nieuwe Jeroen Bosch Ziekenhuis.

Eten en drinken
De broodmaaltijden en lunches worden aangeboden op eenvoudig gedekte tafels. Men doet zijn best om alles wat de cliënt wenst te realiseren. De warme maaltijden worden vanuit het ziekenhuis geleverd, waarvoor de cliënt 24 tot 48 uur tevoren de menukeuze kenbaar moet maken. De (geregenereerde) warme maaltijd wordt 's avonds gegeten.

Ambiance
Het gebouw oogt nieuw en prettig. Op de afdeling voor volwassenen beschikt iedere cliënt over een eigen slaapkamer met een eigen sanitaire voorziening. Op de afdeling voor ouderen beschikken twee cliënten steeds samen over een gezamenlijke sanitaire eenheid. Cliënten beschikken over een gymzaal met alle benodigde voorzieningen, activiteitenruimtes en een kookstudio.

Gastvrijheid
Gastvrijheid is als onderwerp gestart in 2011 en heeft onder invloed van een reorganisatie enige tijd minder aandacht gekregen. Op dit gebied is na een interne audit in 2014 met veel energie een nieuw actieplan ontwikkeld.

Opmerkelijk
Ondanks een lopende reorganisatie wordt toch gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg en dienstverlening, waarbij gastvrijheid een belangrijk thema is. De teamleiders worden geprezen om hun inzet en voorbeeldgedrag.

Zorg voor uw sterren
Op basis van een checklist houden de auditeurs diepte-interviews met zowel de cliëntenraad als het management. Ook maken de auditeurs een rondgang met de mogelijkheid gesprekken te voeren met cliënten en medewerkers. Tot slot nuttigen de auditeurs de maaltijd. Alle informatie van de auditeurs is online vastgelegd. Hierdoor wordt een 360°-feedback verkregen over de geleverde gastvrijheid in de instelling.

Initiatiefnemers
Gastvrijheidzorg met Sterren is een initiatief van  LOC Zeggenschap in zorg, Koksgilde Nederland  en  Vakmedianet, uitgever van onder meer de vakbladen  Gastvrije Zorg Zorg & Zeggenschap,  en  ZorgInstellingen  en de Sterrengids Gastvrijheidszorg. Het initiatief wordt ondersteund door organisaties als  Actiz, Zorgverzekeraars Nederland  en het  ministerie van VWS.


Terug naar overzicht